bikini body

bikini body

foto Popsugar

We weten allemaal hoe moeilijk het is om die laatste kilootjes kwijt te raken. Ik ben onlangs zelf 8 kilo kwijtgeraakt na een periode van twee jaar niets doen en teveel lekkere dingen eten en drinken. Ik ben nooit echt dik geweest dus dan denk je dat dit ook niet mogelijk is voor jou. Ik was net getrouwd en mijn man en ik zijn beide gek op Franse kaas en wijntjes. Wat begon met af en toe een kaasplankje eten eindigde in dat we dit soms drie keer in de week bestelde en daarna ook nog een lekkere pasta aten. Op een dag nam ik de beslissing om mijn lifestyle om te gooien en in plaats van diëten begon ik gewoon de ongezonde gewoonten te veranderen met gezonde gewoonten. Nu 7 maanden verder voel ik me super fit en ben ik trots op mij lichaam.  Naast het veranderen van mijn eetpatroon zijn er een paar simpele dingen die mij hielpen om die laatste kilootjes kwijt te raken zonder er al te veel over na te denken.

1.       Neem de trap. In plaats van overal de lift voor te pakken kun je ook standaard de trap nemen. Op deze manier krijg je extra lichaamsbeweging en verbrand je dus extra calorieën.

2.       Gebruik klein borden om van te eten. Het is wetenschappelijk bewezen dat wij onze hersenen kunnen bedriegen door het gebruiken van een kleiner bord. Door een kleine hoeveelheid eten op een groot bord te leggen houden we honger, maar leggen we dezelfde hoeveelheid eten op een klein boord dan denkt ons lichaam dat we een vol bord hebben gegeten.

3.       Drink meer water. Drink twee glazen water voordat je gaat eten. Op deze manier heb je een voller gevoel voordat je aan tafel gaat. Je lichaam heeft water nodig zodat onder andere je nieren goed kunnen functioneren. Voor een actief persoon die ook nog veel vezels eet is het nodig om rond de 12 glazen water per dag te drinken. Echter hangt dit af van je voedingspatroon en de hoeveelheid lichaamsbeweging die je krijgt. Ik ben redelijk actief en eet gemiddeld aan vezels, 12 glazen is het minimum wat ik drink.

4.       Haal geen snacks in huis. Ook dit is een bewezen feit dat als men weet dat er snacks in huis zijn dat de hersen er dan naar gaan vragen. Haal al je kasten leeg en vervang het met fruit en andere gezonde voedingsopties. Vervang het niet met allerlei dieetkoekjes, deze zitten vaal boordevol ongezonde stoffen.

5.       Eet nooit voor de TV. Door de afleiding van het tv programma of de film kun je vergeten dat je aan het eten bent en teveel eten. Ook kun je vergeten goed te kauwen wat essentieel is voor een snelle vertering.

6.       Hou vaste dagen aan wanneer je gaat sporten. Veel mensen gaan nadenken over sporten. “Zal ik vanavond gaan of misschien morgen?” “Misschien voel ik me morgen minder moe en is het beter dat ik dan ga.” Denk er niet over na. Het is maandag vandaag sport ik. Geef jezelf geen mogelijkheid om excuses te verzinnen om niet te gaan.

7.       Soms is honger gewoon dorst. Zeker in het begin als je aan het lijnen bent dan heb je vaak het gevoel van honger. Dit is een paar weken of in mijn geval duurde dat zelfs enkele maanden. Ik las toen ergens dat honger soms gewoon dorst is. Ik ben dat gaan uitproberen en het is waar. Een glas water of thee kan het gevoel van honger soms geheel wegnemen.

8.       Eet na het avondeten geen snacks meer. Je kan best een appeltje pakken of een stuk komkommer, maar ga geen koekjes of stukjes kaas meer zitten eten. Als je eenmaal gaat liggen om te slapen vergeet je de honger en ’s ochtends ben je blij als je op de weegschaal gaat staan.

9.       Kies een sport die je leuk vindt. Veel mensen raken gefrustreerd omdat ze denken dat de enige manier van afvallen de sportschool is. Ga op onderzoek uit en vraag aan je vrienden wat voor een sport zij doen. Als je een sport vindt die bij je past dan ga je er nooit met tegenzin naar toe.

10.   Sta jezelf toe om iets lekkers te eten wanneer je dit echt wilt. Sommige mensen gaan zo extreem te keer met afvallen dat ze maandenlang geen pizza of chips meer aanraken. Erger nog zijn de zogenaamde afval shakes en muesli repen. Stop mensen! Dit is niet de manier. Als je eenmaal een tijdje bezig bent zal je ontdekken dat je trek naar vetten en suikers gaat afnemen en dat je er vanzelf minder behoefte aan hebt. Toch kun je best op een zaterdagavond een lekker glas wijn nemen met een stukje kaas. As je lichaam eenmaal lekker op dreef en je spijsvertering lekker op gang, dan kan een glaasje wijn met een stukje kaas of zelfs een keer een heerlijke pizza echt geen kwaad. Let wel op dat je niet te vaak uitzonderingen voor jezelf gaat maken. Geef jezelf niet het weekend vrij om van alles te eten zodat je maandag weer helemaal opnieuw kan beginnen!

Heb jij nog goede tips voor andere bruiden? Laat ze achter in de comments.